הסבה להייטק בגיל 30

שאלה טובה ומאוד נפוצה היא – מתי להתחיל את ההסבה? מתי להיות בודק? באיזה גיל או שלב בחיי? 

תראו, אני אתחיל דווקא מהחדשות הפחות נעימות: אמנם ההייטק הישראלי הוא מאוד נוצץ, מפנק, עוטף, מתגמל, ומושך אליו אנשים טובים, אך החיסרון הבולט בו הוא שהוא קצת מוגבל לשכבת גיל מסוימת. מה הכוונה? לא תמצאו הרבה עובדי הייטק בני 65-55 למשל. למה? הרבה סיבות, אבל בעיקר בגלל הסיבה הקצת מעצבנת שתמיד יעדיפו צעירים על פני מבוגרים יותר. אגב, זו קללה בכל שווקי העבודה בארץ ובעולם – לא משנה כמה הבנאדם בכושר עבודה טוב, תמיד יעדיפו צעירים יותר על פניו. זוהי לצערי המציאות. א-ב-ל! מצד שני, לא הרבה אנשים חושבים על הסבה (ובמיוחד הסבה להייטק) בגילאי 50+ ולכן הם גם לא מתאכזבים.

יש לי חברים שהם בודקי תוכנה ועובדים בהייטק בעוד תפקידים בגילאים של 20 (מהדקה שהשתחררו מהצבא), ועד לחברים שהם בני  קרוב ל-45 בערך. מאוד חשוב לי להדגיש את העובדה שכל בנאדם מגיע עם נתונים שונים, ולכן גם ההחלטות שלו (הסבה –  כן או לא?) תהיינה בהתאם. אני עשיתי את ההסבה בגיל שאני חשבתי אז שהוא יחסית לא מתאים, 30+. למה חשבתי ככה? כי לא הייתה לי אינדיקציה אמיתית לגילאי ההייטק, ופחדתי לעשות שינוי משמעותי ומטורף שכזה באמצע החיים, אחרי ״קריירה״ ראשונה (כמורה) ועם המון סיכון (״מה אם לא אמצא עבודה?״, ״הלך הכסף של הקורס״ וכו׳). כמובן שאחרי סיום הקורס, ואחרי שמצאתי עבודה מהר מאוד (פחות מחודש מסיום הקורס), הבנתי שזה אפשרי גם ״בגילי המופלג״. מה שכן, אני באתי עם נתונים טיפה יותר ״סבלניים״ – לא היו לי ילדים, לא היו לי חובות וכן הייתה לי קריירה בצד כמורה במידה ולא אמצא עבודה. מצד שני, הכרתי אנשים שעשו את ההסבה הזאת בגיל מאוחר משלי, עם משכנתא וילד קטן, והצליחו כמו גדולים, לא רק למצוא עבודה מהר, אלא גם להצליח ולהתקדם.

לימודי הייטק על חשבון הפקדון אחרי הצבא

לגבי הצעירים שבכם – אם אתם אחרי צבא או אחרי תואר, בשנות העשרים לחייכם, זה זמן מצוין להתחיל כבודק. למה? אין לכם הרבה התחייבויות, יש לכם את כל הזמן שבעולם, וגם אם ״תיפלו״, לא קרה כלום, והכי חשוב – יש לכם יותר זמן להתנסות, להתקדם, או להבין שזה בכלל לא בשבילכם ולנטוש.

יש קורסים היום שניתן לקחת על חשבון הפקדון, ויש כאלה שלא. אם אתם רואים את עתידכם בהייטק, שווה מאוד להשקיע בקורס. חברה שלמדה איתי בקורס למדה על חשבון הפקדון. היא עבדה כמה שנים בתור בודקת תוכנה, ואחרי זה התחילה ללמוד באוניברסיטה, תוך כדי עבודה, כלומר, הייתה לה עבודה מסודרת לזמן הלימודים גם למקרה ולא תרצה להמשיך במקצוע. 

הסבה להייטק בגיל 30

מה עם כל בני 30+ שמתלבטים? אני אומרת לכו על זה. חבל על כל דקה. גם אם תהיו בהייטק ״רק״ עשור, אתם תהנו מפירותיו (ובמיוחד הכלכליים) להרבה מאוד זמן. לא רק שתקבלו משכורות מטורפות, אלא גם תהנו מפינוקים שאין היום במגזר הציבורי או בכל מגזר אחר (כבר לא מדברת על מתנות והאפי אוורס, אלא יותר כמו ביטוחים [בריאות ושיניים], מניות, קרנות השתלמות, חופשת לידה לגבר, בונוסים שנתיים, הערכה אמיתית, אפשרויות קידום, קורסים מקצועיים, עבודה מהבית, כרטיס ארוחות חינם [״תן ביס״], ואפילו ״ימי כיף״ בחו״ל)

הסבה להייטק בגיל 40

ומה עם בני 40+? אם אתם נמצאים בחיים בנקודה שבה יש לכם את הזמן והכסף להשקיע בלמידה, ואם יש לכם מספיק כריזמה, אתם תצליחו. אם אתם לא מוכנים נפשית להתאמץ קצת יותר, ללמוד מחדש ולהוכיח את עצמכם קצת יותר מהשאר, ולספוג הרבה ״לא״ בראיונות – כנראה שזה פחות מתאים. שורה תחתונה – אתם יכולים ללכת על זה ולהתאכזב מהעובדה שלא הצלחתם למצוא עבודה, ולפרוש, או ללכת על זה, ולא רק להצליח בענק, אלא גם להתקדם ולהשאר בהייטק הרבה מעבר לתקופת הגיל ה״אסורה״. הכל בסופו של דבר תלוי בבנאדם שאתם.

האם אשאר בהייטק לנצח? כנראה שלא. עוד אין לי תכניות פרישה, אבל בכלליות, להיות בהייטק נתן לי פרספקטיבה וטעימה לדברים הטובים שיש למקום עבודה במדינה להציע: זכויות טובות, שכר מטורף, אנשים טובים, טכנולוגיה חדשה לחלוטין, אפשרויות קידום מהירות וחיים יציבים כלכלית. 

לשיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לפוסטים נוספים בבלוג שלי: